Про результати роботи центрів зайнятості області щодо надання у 2015 році соціальних послуг населенню та роботодавцям й основні завдання в поточному році йшла розмова з Юрієм Слоневським, директором Кіровоградського обласного центру зайнятості.
- Юрію Євгенійовичу, зважаючи на непрості соціально-економічні умови сьогодення, які проблеми притаманні сучасному ринку праці?
- Безумовно, однією із основних є безробіття. Так, за останніми даними Державної служби статистики України, рівень безробіття населення, віком 15-70 років, визначений за методологією Міжнародної організації праці у Кіровоградській області, збільшився з 10,5% (за 9 місяців 2014 року) до 11,1% економічно активного населення (за 9 місяців 2015 року).
Не менш актуальними залишаються й проблеми, зокрема, кількісно-якісного дисбалансу між попитом та пропозиціями робочої сили, її конкурентоспроможності та мобільності; вивільнення працівників; рівня заробітної плати; відтворення людського потенціалу; проблема мобільності робочої сили, а також недостатня кількість робочих місць та проблеми зайнятості окремих категорій населення, що пов’язані, у т. ч. із ситуацією на Сході України та в Криму.
- Якою була ситуація на регіональному ринку праці в 2015 році?
- Упродовж 2015 року послугами обласної служби зайнятості скористалися 55,9 тис. безробітних громадян. Жінки із загальної чисельності становили 50,6%, молодь у віці до 35 років – 43,0%.
Слід зазначити, що протягом січня-грудня 2015 року до міськрайонних та районних центрів зайнятості надійшла інформація про 25,9 тис. вільних робочих місць і вакантних посад (станом на 1 січня 2016 року в базі даних центрів зайнятості налічувалося 0,6 тис. вакансій). Навантаження на одне вільне робоче місце по області становило 39 осіб.
- Якою була робота центрів зайнятості області щодо пом’якшення даної ситуації?
- У минулому році в рамках здійснення заходів щодо забезпечення соціального захисту від безробіття тривала робота центрів зайнятості в напрямку реалізації активних програм сприяння зайнятості населення, у результаті чого ними було охоплено 36,3 тис. безробітних громадян (рівень охоплення становив 65,0 %).
Так, за сприяння міськрайонних та районних центрів зайнятості працевлаштовано 17,2 тис. безробітних громадян. Рівень працевлаштування становив 30,9 %.
Зокрема, з метою працевлаштування служба зайнятості надає реальну допомогу охочим безробітним громадянам започаткувати власну справу, що, у свою чергу, сприяє підвищенню економічної активності населення, створенню нових робочих місць, допомагає безробітним правильно зорієнтуватися, належно зробити вибір з урахуванням потреб ринку праці, раціонально використати свій потенціал та займатися улюбленою справою. З цією метою їм надається правова та фінансова підтримка, організовується навчання основам підприємницької діяльності. Таким чином, у 2015 році 692 колишніх безробітних організували власний бізнес.
Також, стимулюючи діяльність роботодавців щодо створення нових робочих місць шляхом відшкодування їм витрат на сплату єдиного соціального внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, працевлаштовано 364 зареєстрованих безробітних, з них 280 – на робочі місця, що створені в пріоритетних видах економічної діяльності суб’єктами малого підприємництва.
За сучасних умов одним із заходів активної підтримки безробітних є підвищення їхньої конкурентоспроможності на ринку праці шляхом організації професійного навчання. У результаті у минулому році з цією метою, та відповідно до кадрових потреб роботодавців у фахівцях конкретних професій, професійним навчанням охоплено більше ніж 7,2 тис. осіб. Рівень охоплення навчанням становив 12,9%.
Крім цього, ваучер на навчання та підвищення кваліфікації отримали 55 осіб, з них зараховано до навчання 44 особи.
Одним із дієвих засобів сприяння зайнятості населення є організація громадських та інших робіт тимчасового характеру, адже ці роботи сприяють збереженню мотивації безробітних до праці, поліпшують їх матеріальний стан та ін. У 2015 році до участі в зазначених роботах були залучені 11,9 тис. осіб, що на 1,9% більше, ніж у 2014 році. Рівень залучення до таких робіт становив 21,3%.
Безумовно, у ситуації, що склалася на ринку праці, значна увага обласної служби зайнятості приділялася внутрішньо переміщеним особам, демобілізованим учасникам АТО та іншим соціально вразливим категоріям населення.
Зокрема, за період з 01 жовтня 2014 року по 31 грудня 2015 року за соціальними послугами до центрів зайнятості області звернулося майже 1,0 тис. громадян, які отримали довідку про взяття на облік як особи, що переміщуються з тимчасово окупованої території України або районів проведення АТО. У результаті здійсненої роботи в цьому напрямку 0,3 тис. з них працевлаштовано за сприяння служби зайнятості; 15 осіб започаткували власну справу як суб’єкти підприємницької діяльності; 76 осіб охоплено професійним навчанням з метою підвищення їхньої конкурентоздатності на ринку праці; у громадських та інших роботах тимчасового характеру взяли участь 156 осіб.
Протягом 2015 року по допомогу в працевлаштуванні зверталися й громадяни з числа військовослужбовців, демобілізованих із зони проведення антитерористичної операції (усього 1,0 тис. чол.). З них працевлаштовано 135 осіб, започаткували власний бізнес 73 особи; професійне навчання проходила 61 особа; до громадських та інших робіт тимчасового характеру залучено 47 осіб.
- Якою є стратегія діяльності центрів зайнятості в поточному році?
- Зрозуміло, що, передусім, це робота, спрямована на підвищення якості надання соціальних послуг і тим, хто шукає роботу, і працедавцям. Однак зростання рівня зайнятості в області, розв’язання проблем, що мають місце в цій сфері, можливе лише за умов об’єднання зусиль усіх зацікавлених сторін. Тож одним із основних напрямів діяльності центрів зайнятості в 2016 році залишається поглиблення взаємодії у цьому плані з органами влади та місцевого самоврядування, роботодавцями, кадровими агенціями, громадськими організаціями, іншими соціальним партнерами.
Векторами зазначеної взаємодії, насамперед, є: визначення кадрових потреб працедавців, збільшення кількості зареєстрованих вакансій, рівня їх укомплектування; активне сприяння професійній та трудовій реабілітації безробітних громадян з числа демобілізованих військовослужбовців, у т. ч. учасників АТО; укомплектування новостворених робочих місць особами з числа безробітних; організація професійної підготовки необхідних кваліфікованих кадрів на конкретні замовлення роботодавців; створення умов для тимчасової зайнятості громадян у період пошуку роботи шляхом організації громадських та інших робіт тимчасового характеру тощо.