Пандемія внесла суттєві зміни в життя суспільства і змусила як роботодавців, так і шукачів роботи переконатися в тому, наскільки важливим сьогодні є вміння набувати нові знання та навички.

Також введення карантину та обмежувальних заходів внесли певні корективи і в форми організації праці. Зокрема набула актуальності дистанційна робота, яка підвищила попит на дистанційне навчання.

Разом з денною формою сьогодні активно застосовуються й інші форми здобуття освіти – дистанційна та дуальна.

Дистанційне навчання – це процес здобуття освіти, який відбувається в основному за умови віддаленої співпраці учасників освітнього процесу у спеціалізованому середовищі, що функціонує на базі сучасних психолого-педагогічних та інформаційно-комунікаційних технологій.

Дуальна освіта – вид освіти, при якій поєднується навчання осіб у закладах освіти з навчанням на робочих місцях на підприємствах, в установах та організаціях для набуття певної кваліфікації.

Термін «дуальна система освіти» був введений у педагогічну термінологію в середині 1960-х років у Німеччині – як нова, більш гнучка форма організації професійного навчання. Дуальна освіта в Німеччині має чітку законодавчу базу та здійснюється за допомогою торгово-промислових та ремісничих палат. Від Німеччини цю систему перейняли Канада, Австрія, Швейцарія та інші країни. Дуальна освіта активно практикується у багатьох країнах Європи, де у цій системі навчається 50% осіб, що здобувають освіту. Дуальна освіта дала новий імпульс розвитку таким країнам Східної Азії, як Південна Корея і Китай, де вона охоплює 33% осіб, що навчаються. У Німеччині в цьому процесі задіяні понад 640 тисяч німецьких підприємств, щорічно вони укладають близько півмільйона угод про надання професійної освіти та інвестують у цю галузь майже 28 мільярдів євро.

Навчальний процес організований так, що у навчальному закладі слухач спочатку отримує базові теоретичні знання, а згодом проходить практику на підприємстві, яке заздалегідь уклало з навчальним закладом угоду про співпрацю, і виконує там роботу, пов’язану з обраною професією. Водночас всі витрати на себе бере підприємство.

Дуальна освіта має ряд переваг:

  • ефективно поєднує теорію і практику;
  • підвищує рівень практичної підготовки кадрів;
  • пришвидшує адаптацію безробітних у колективі;
  • забезпечує роботодавця кадрами з тією якістю знань та вмінь, які максимально враховують вимоги конкретного виробництва;
  • дає можливість роботодавцю брати активну участь у розробці робочих навчальних планів та програм, доповнювати їх безпосередньо тими компетенціями, які необхідно знати майбутньому працівнику.

Запровадження дуальної форми навчання в Україні поки ще триває.

Упродовж 2015 – 2018 років здійснювався експеримент з організації навчально-виробничого процесу з елементами дуальної форми навчання на базі окремих закладів професійно-технічної освіти. Наприкінці 2019 року було прийнято Положення  про дуальну форму здобуття професійної освіти в Україні.

Як результат, упродовж 2021 року більше 900 осіб з числа безробітних Кіровоградщини проходили професійне навчання із застосуванням дистанційних технологій, а 7 шукачів роботи навчалися за дуальною формою навчання.

 

Відділ організації профнавчання Кіровоградського обласного центру зайнятості